Thursday, July 17, 2008

Kouzelník specialista
Kouzelník, který se specializuje na jednu školu magie je nazýván specialistou. Existují specialisté na všechny druhy magie, ačkoli někteří z nich jsou velmi vzácní. Ne všichni specialisté jsou připraveni na život dobrodruha—kouzla věštce jsou omezená a v nebezpečných situacích nepoužitelná. Na druhou stranu, hráči se budou chtít poradit s NPC věštcem, než začnou dobrodružství.
Specialisté mají výhody a nevýhody srovnatelné s mágy. Jejich šance znát kouzla své školy se velice zvyšuje, ale intenzivní studium způsobilo, že mají menší šanci znát kouzla mimo svou školu. Počet kouzel, které mohou kouzli se zvýšilo, ale ztrácejí schopnost kouzlit kouzla opačné školy (podle diagramu nebo tabulky 22). Jejich schopnost vynaleznout nové kouzlo v jejich škole je vyšší, ale počáteční výběr kouzel z jejich školy je dost omezený. Když si to shrneme, hráč si musí dobře promyslet výhody a nevýhody.
Ne všichni kouzelníci se mohou stát specialisty. Postava musí splňovat určité požadavky, aby se mohla stát specialistou. Musí mít jedno povolání, postavy s více povoláním nemohou být specialisty s vyjímkou Gnómů, kteří mají vrozený talent pro iluzi. Lidé s duálním povoláním mohou být specialisty. Zasvěcení jedné škole magie vyžaduje veškerou pozornost a soustředění postavy. Nemá čas na zbytečnosti, které se váží k dalším povoláním.
Navíc má každá škola omezení na rasu, dovednosti a povolené školy magie. Tyto omezení jsou sepsány v Tabulce 22. Nižší věštba není jako specialita přístupná. Kouzla této skupiny jsou přístupná všem kouzelníkům.
Rasa určuje, které rasy, ať už díky vrozeným schopnostem nebo osudu, mohou být specialisty v určeném umění. Gnóm, ačkoli nemůže být normální mág, může být iluzionistou.
Minimální hodnota atributu určuje minima nutné ke studiu dané školy. Všechny školy požadují minimální inteligenci mága a přidávají další primární požadavek.
Opačné školy jsou vždy ty, které jsou přímo naproti vybrané škole na diagramu. Navíc školy po straně opačné školy mohou být také zakázány. Například Vyvolávač se nemůže naučit kouzla ze školy očarovávání nebo přivolávání a nemůže používat magické předměty, které vyvolávají kouzla z těchto škol.
Specialisté mají několik důležitých výhod, aby se vyrovnala omezení, které specializace přináší:
Specialista získává navíc jednou kouzlo na kouzelnou úroveň, pokud je toto kouzlo z jeho školy. Takže iluzionista první úrovně může mít dvě kouzla – jednou jakékoli a druhé ze školy iluze.
Protože specialisté chápou lépe kouzla ve své škole, získávají bonus +1 na záchranné hody proti těmto kouzlům, které na ně zakouzlí jiní kouzelníci. Naopak každá jiná postava získává postih –1 při záchranném hodu proti kouzlu specialisty, pokud je kouzlo ze specialistovy zvolené školy. Můžou být aplikovány oba modifikátory najednou – například když očarovávač sešle očarování na jiného očarovávače, modifikátory se navzájem vyruší.
Specialista získává bonus +15%, když se učí kouzla ze své školy a postih -15% když se učí kouzla z jiných škol. Bonus nebo postih se používá na procentní hod, který hráč dělá vždy, když se pokouší naučit nové kouzlo (viz Tabulka 4).
Kdykoli dosáhne specialista nové kouzelné úrovně, automaticky získává jedno kouzlo ze své školy do své magické knihy. Toto kouzlo může vybrat PJ, nebo může povolit hráči výběr. Nemusí se dělat žádný test učení kouzla. Předpokládá se, že postava objevila toto nové kouzlo během svého výzkumu a studií.
Když se specialista pokouší vytvořit nové kouzlo(podle pravidel z PPJ), PJ počítá nové kouzlo jakoby mělo o kouzelnou úroveň níž (pro určení obtížnosti), pokud kouzlo spadá do školy specialisty. Očarovávač pokoušející se vytvořit nové očarovávací kouzlo o má jednodušší ne iluzionista, který se pokouší o to samé.